De Laatste super lange busrit door Cambodja! - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Elle Reumerman - WaarBenJij.nu De Laatste super lange busrit door Cambodja! - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Elle Reumerman - WaarBenJij.nu

De Laatste super lange busrit door Cambodja!

Door: Elle

Blijf op de hoogte en volg Elle

31 Mei 2014 | Cambodja, Phnom-Penh

Lieve Allemaal

Wat heerlijk die berichtjes van jullie, ik geniet er van!
Maar vandaag moest ik vertrekken uit mijn hutje! Ik moet tenslotte morgen wel op tijd zijn voor mijn vlucht naar huis. Waar Emmely al weer vol spanning zit te wachten!
En het liefst zou willen dat ik rechtstreeks van Schiphol langs kom!
En het wordt hoogtijd dat ik weer eens naar mijn buuf kan zwaaien, haha anders verleeert ze het misschien wel! En daar moet ik niet aan denken!

Maar goed... vanmorgen, ik hoefde niet te haasten want mijn bus vertrok om 12.00. Dus nog even op de brommer naar het strand, laatste rondje, kopje thee bij de lotus! Wat lekkers voor in de bus, en lekker heel stoer zonder helm terug!!! (ik kon het niet laten!)
Kwam er ook op de terug weg achter , dat er een rotonde was, waar ik dus diverse keren spookrijdend over ben gereden. Nou valt dat hier niet op! het verkeer heeft nm volgens mij gewoon GEEN regels!!
Inhalen kan zowel links als recht, rijden kan ook zowel links als rechts.
Een kruispunt moet je ruiken want borden zijn er niet! Ennn... de sterkste wint!!! Ook een soort van duidelijk! Als je toeterd gaat iedereen gewoon even een stukje aan de kant, en ach... dan pas je makkelijk met z'n 3e langs elkaar! 4 kan ook!! geen iritatie geen opgestoken middelvingers niets!!

Toen werd ik netjes opgehaalt met de toek toek om naar de bushalte te gaan. Na uitgezwaaid door de eigenaresse en haar kinderen!(toch nog iemand die naar me gezwaid heeft!!)

Even wachten werd een uurtje wachten, ach nou ja.... zo werkt dat hier!
Allemaal instappen en gaan, nou deze chauffeur hield wel van een beetje gas op de plank! Maar ja... zo wilde hij ook perse langs een of ander weg werk machine.. oeps............... bus en al verzakt in het zand!
Geen punt iedereen blijven zitten, daar kwam een ander wegwerk machine even touwtje en hups................. we reden weer!
Haha........... hoe is het mogelijk!!!
Chauffeur onder weg weer even eten, en we gingen weer.

Tot we na ongeveer 10 minuten rijden, uit tegengestelde richting een bus met pech tegen kwamen. Onze chauffeur ging helpen! Nou dat hiep niet. Dus.... onze bus werd gekeert..... alle passagiers van die pechbus erin!!! even staan en volle bak.... Ik zat plots met een schattig kindje op mijn schoot.
En de engelse jongens achter mij met een paar zakken ik denk rijst ofzo! en zo reden we gewoon weer terug naar waar de chauffeur was gaan eten!!! En daar hebben we ze eer weer uitgezet. Ik hoop voor ze dat daar een manier voor ze was om verder te reizen!
En zo duurde onze reis maar door!
Onder weg zag ik auto's zo vol geladen met mensen!! echt niet om aan te zien!
Een ziekenhuis waar mensen aan het infuus lagen, en de auto stond er gewoon naast de patient geparkeert! Ook geen ramen alles open, mensen lagen net nog niet op straat!

Nou.... de spits in nederland is om te huilen maar in Cambodja... jeetje een berg verkeer zonder regels rijden kriskras door elkaar!!!

Dat alles kwam erop neer, dat de reis wel heel erg lang heeft geduurt!
We zouden rond 3 uur aankomen en het werd dik half 6!!

Dus snel een toek toek.. nou is dat niet zo moeilijk, want ze staan te dringen voor de deur van de bus!!
Weet je waar het homeland gast huis is?? jaja... tuurlijk.... weet je het zeker?????? jaja.......... nou nee dus!!!!! Zo kreeg ik ongewenst een lange tour door de stad!!! Ik heb hem uiteindelijk laten stoppen... en hem gedwongen op te bellen en te vragen waar het was!!!( dat was blijven hangen, dus vanaf nu weet ik altijd het telefoon nummer van waar ik heen wil)
En zo werd ik welkom geheten, hier in het gasthuis. niets bijzonders maar lekker met airco en goede internet! !!! En een bijzonder uitzicht, ik zit 30 centimeter bij een grote bakstenen muur vandaan!
Ik bliijf de plaats van de douches hier toch zo bijzonder vinden..... recht achter de deur!!!Altijd alles nat!!

Maar ja onder tussen was het al 7 uur geweest en kreeg ik trek! toek toek... en gaan!!!Doe mij maar een flink bord!
Terug even langs de bakker voor een broodje morgen ochtend, want mijn craekers zijn op!
En nu zit ik lekker met de airco aan op mijn bed, jullie te schrijven!

Morgen hoef ik niet te haasten als ik om een uurtje of half 3 op de luchthaven (hier een half uurtje vandaan met de toek toek) ben ik mooi op tijd!

Ik laat morgen nog even wat horen voor ik vertrek!

Liefs Elle

• 31 Mei 2014 - 22:05

Thea:

Alvast welkom thuis buuf, ja ik moet weer even oefenen met zwaaien hoor.(haha)maar ik heb wel weer genoten van je verhalen.liefs van ons! X

• 31 Mei 2014 - 22:27

Karin:

Wat een bijzonder verhaal weer, wat maak je toch bijzondere dingen mee! Wat een contrast met Nederland maar o wat leuk om dat verschil te mogen ervaren. El, een hele goede terugvlucht, geniet nog van je laatste uurtjes Cambodja. xx